ماست = درمان دستگاه گوارش
ساعت ٢:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۱۳   کلمات کلیدی:

باکتریهای ماست قادربه تحمل شرایط اسیدی داخل دستگاه گوارش انسان می باشند ، بنابراین این باکتری ها درحفظ باکتری های مطلوب دستگاه گوارش بسیار مفید هستند . باکتری های ماست قادرند 


باکتریهای ماست قادربه تحمل شرایط اسیدی داخل دستگاه گوارش انسان می باشند ، بنابراین این باکتری ها درحفظ باکتری های مطلوب دستگاه گوارش بسیار مفید هستند . باکتری های ماست قادرند بخشی ازترکیبات مضری را که به وسیله ی دیگر باکتری هادردستگاه گوارش تولید می شوند ، خنثی نمایند . این امر درارتقای سلامتی انسان نقش مهمی را دارا می باشد .

درزیر به چند نکته مهم دیگر درخصوص ویژگی های اختصاصی ماست اشاره می شود :

1- هضم ماست آسان تر از شیر است .

2- ماست با تقویت باکتری های مفید ساکن روده ، باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش می شود .
ماست با خنثی سازی برخی ترکیبات مضر صفراوی ، از تحریک جدار روده ها کاسته واحتمال بروز تومور روده را کاهش می دهد .

کلسیم موجود درماست نیز مانع رشد بی رویه ی سلول های پوششی روده ی بزرگ می شود . یک بررسی نشان داده است افرادی که کلسیم بیش تری مصرف می کنند وبروزسرطان روده درآن ها کم تر است .
مطالعه دیگری نشان داده که متوسط ورودی 1200 میلی گرم کلسیم در روز به بدن ، باعث کاهش چشم گیر شیوع و بروز سرطان روده بزرگ می شود .

3- ماست با ایجاد شرایط مناسب بیولوژیکی ، باعث جذب بهتر برخی مواد غذایی می گردد که از جمله آن ها می توان به افزایش جذب کلسیم وویتامین های گروه B اشاره نمود.

4- اسیدموجود درماست به برگشت حالت عادی روده ها پس از عفونت ها کمک می نماید .
ماست می تواند درپیش گیری از بروزعفونت ها وبیماری های گوارشی ناشی از ویروس ها وحساسیت های غذایی مفید باشد .
5- بررسی ها نشان داده ، که ماست درکمک به درمان اسهال کودکان مفید بوده است .
6- متخصصان درهنگام مصرف آنتی بیوتیک ها ، مصرف ماست را توصیه می نمایند زیرا اغلب آنتی بیوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش شده ومتعاقبا باعث اختلال درکار دستگاه گوارش می شوند .

بررسی ها نشان داده که نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش خود نیز می تواند باعث بروز اسهال های متوسط تا شدید شود. ماست می تواند به برگشت شرایط طبیعی روده ها کمک نماید . توصیه شده درهنگامی که قراراست بیمار بیش از 2هفته آنتی بیوتیک مصرف نماید ، حداقل 250 میلی لیتر ماست را دررژیم غذایی روزانه خود قراردهد .
7- ماست باعث کاهش عفونت های ناشی از قارچ ها دردستگاه تناسلی زنان می شود .
تحقیقات نشان داده ، مصرف روزانه ی 250 میلی لیتر ماست حاوی باکتری های زنده ، باعث کاهش تعداد قارچ ها ومخمرهای بیماری زا دردستگاه تناسلی زنان شده وشیوع عفونت ناشی از این ارگانیزم ها را کاهش می دهد .
8- ماست منبعی غنی از کلسیم است .
250 میلی لیتر ماست دارای 450 میلی گرم کلسیم می باشد . این مقدار می تواند نصف نیاز کودکان و40 -30 درصد نیازکلسیم بزرگ سالان را برطرف کند . باید درنظرداشت که حضور باکتری های زنده درماست ، باعث افزایش جذب کلسیم دربدن می شود . بررسی ها نشان داده است که مقدار جذب کلسیم از 250 میلی لیتر ماست درمقایسه باهمین مقدار شیر بیش تراست .
9- ماست منبع بسیار خوبی برای جذب پروتئین است .
درهر250 میلی لیتر ماست تقریبا 14- 10 گرم پروتئین موجود می باشد ، که تقریبا برابر با 20 درصد نیازروزانه است . هم چنین عملیات تخمیر باکتریهای ماست باعث سهولت تسهیل جذب پروتئین ها می شود . به این دلیل پروتئین های ماست را پروتئین های پیش هضم شده (predigested) می نامند .
10- ماست وکاهش کلسترول
تحقیقات نشان داده که ماست می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود . این ممکن است به علت تأثیر فعالیت باکتری های زنده وسهولت متابولیسم کلسترول باشد . زیرا ماست می تواند اتصال هایی را با اسیدهای صفراوی ایجاد کند .(اسیدهای صفراوی درساخت کلسترول نقش دارند.)

11- ماست ورشد کودکان
درکودکانی که دچاربیماری سوء جذب هستند ، ماست به جذب دوترکیب مهم غذایی پروتئین ها ومواد معدنی کمک می کند . اسید لاکتیک موجود درماست باعث سهولت جذب وهضم این ترکیبات مغذی می شود .

12- محققان توصیه می‌کنند که برای کاهش وزن باید مصرف ماست در رژیم غذایی گنجانده شود.
بسیاری از افرادی که برای لاغر شدن رژیم غذایی دارند، فرآورده‌های لبنی را از فهرست مواد غذایی حذف می‌کنند این در حالیست که محققان دریافتند ماست در واقع توانایی بدن را برای سوزاندن چربی‌ها تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می‌کنند.

افرادی که در رژیم غذایی خود ماست کم چربی را می‌گنجانند، بیشتر از افرادی که صرفا دریافت کالری خود را کم می‌کنند، کاهش وزن دارند.

همچنین افرادی که ماست می‌خورند در مقایسه با افراد دیگر"22" درصد بیشتر وزن، "61" درصد بیشتر چربی بدن و "81" درصد بیشتر چربی شکم را در طی "12" هفته کم می‌کنند.

در این تحقیق افراد چاق سالم شرکت داشتند که به دو گروه تقسیم شدند. هر دو گروه از رژیم غذایی کم کالری استفاده کردند که "500" کالری کمتر از میزان معمول دریافت کالری بود.

یک گروه تقریبا "1100" میلیگرم کلسیم در روز شامل 3 وعده ماست کم چرب مصرف می‌کرد و گروه دیگر در حدود "500" میلیگرم کلسیم مصرف می‌کرد که این میزان کم، خاص رژیم غذایی آمریکایی است.

پس از گذشت "12" هفته، میزان متوسط کاهش وزن در گروهی که ماست کم چرب استفاده می‌کرد "6" کیلوگرم بود. افراد این گروه در حفظ حجم عضلات در وضعیت مناسب دو برابر بیش از گروه دیگر موفق بودند